كاشا

.المرشح الاقوي لكونه مطلق كاشا بلال حسنى خرج الفترة الماضيه من اصابة فى قطع اوتار واعصاب معصميه ، الخبثاء ارجعوا ذلك لليد الالهيه بتاعة ايليا سليمان ال دايرة على الاشرار لقطع اوتار اصابعهم فيما حاولوا من جراء فعلتهم المشينه ... كاشا ... وجود سكندى كبير فى الاعمال المرسله لمنحة المورد منهم عماد مبروك و محمد رشاد و عماد ماهر المشكله ان منحة البلازا هذا العام تثبت ان المنح تمنح لافضل السيناريوهات وليست لافضل المخرجين ، الامرالذى يعزى الى تردى الاعمال المنتجه و عدم تكافيء الفرص التى تعطى ، مما يفرز افلاما كان من الافضل ان يقوم بها مخرجين بالدرجه الاولى اكثر من فكرة تقديم سيناريو ولامؤاخذه فشيخ... كاشا ... يستعد المخرج محمد صيام لاخراج ثانى افلامه وهو عمدة من عمد الورشه الاولى ... كاشا ... دائرة من الاعجاب تحيط المخرج عماد ماهر الذى قدم فيلم عاطف وجاء يحمل جين الفيلم القصير من حيث لطشة الفكرة التى تخرج اليك طلقة واحده ، يذكر ان اغلب الافلام التى كانت تقدم قبل فيلم عاطف لا تهتم بفورمات الفيلم القصير، وان تجربة عماد ماهر على الرغم من طبيعيتها الا انها جاءت فريده واعجبت الجمهور لانها جاءت غير مدعية الزعيق او التجريب الابيض ياورد... كاشا ...نشاط غير عادى لفيج ليف نظرا لتهديدات باحتمال وجود كيانات قريبا على الساحه فى مجال الكاميرا وحجرة المونتاج المبطنه ، المضحك ان اغلب العاملين عبر حقل فيج ليف يعتبرون العمل هناك نحتا ،برغم ان وقع كلمة نحت يطلق على شيء اعظم واضل بكثير، والمقترح ان يسمونه تعبيرا جديدا اسمه سبوبه وهى ليست الاقرب توصيفيا ولاحاجه ...( فيج ليف .. ام المستقل ) ... كاشا ... ارتفاع فى سعر البيض البلدى هذا الاسبوع فى مقهى التجاريه وهندى وامبريال ... كاشا ... شوهد المخرج احمد السمرة يعبرالطريق الى الكورنيش لقضاء تمشيه صغيرة ... كاشا ...يشاع ان المصور احمد غنيمى شرب يوم الثلاثاء قبل الماضي مج ينسون .. كاشا .. عاد المخرج والسيناريست عبد الله شركس متأخرا الى البيت امس ونزل ثانية لشراء علبة سجائر ميريت وكارت شحن ، يذكر ان عبد الله انضم الى مكتبة الاسكندريه كومنتير منذ فترة وجيزة... كاشا ... استمع بالامس المخرج والمبرمج السينمائي عماد مبروك الى اغنية لفيروز وظل يردد مقاطعها ( شو بدى دور.. ع شو عم دور على فيلم غيره .. فيه ناس فى الورشه كتير... لكن بيصير ما فيه غيره .. قرار ازاله .. شو مابيتنسي .. تركت الحب اخدت الاسي .. لعل وعسي .. اترك ها الاسي .. والورشه الجايه تكون مدرسه ..) ... كاشا ... كاشا.. السينما والامور المعاشة ..

Sunday, July 12, 2009

قرار ازالة للجيزويت


فى البدء كان الجيزويت ، وفى البدء كانت ورشة الجيزويت هى نتاج عمل طويل مع شباب يحلمون بسينما مستقله ، مايحدث هذا العام امر محرج وخطير فقد ترتب على عمل تصفية وتصويت لمتدربي الورشه الا الترشح لبضع افلام ثم تصفيتها الى ثلاثة افلام لميسون وندى وهيثم وجو ومحسن وتم وقتها رفض العمل المقدم من غنيمى ونانسي عادل ، والمقربون يتحدثون عن مستوى الفيلمين المرفوضين على انهما افلام كانت تستحق التنفيذ ، ثم توالت المفاجأت الجيزويتيه اكثر حين تم رفض فيلم هيثم وجو ثم فيلم ميسون وندى لاسباب وعوامل تتعلق بالديد لاين وليمت الميزانية وسقفها ، وقد صفف الامر على فيلم وحيد هو قرار ازالة للمخرج محسن عبد الغنى ، وبرغم ان الامر ليس كصاعقة للمخرجين الذين تم توقيف اعمالهم او رفضها من الاساس وذلك بعد انتشار جهاز منتجنى على اللاب توب وصورنى بكاميرا( سمات ) او كاميرا (ماركة مسجلة لطفى ) ، الا ان الملفت هو خروج ورشة الدفعة الثالثه والتى يراهن عليها عماد مبروك بادراته الاوسع لاول ورشه له بعد الممخرج والمنتج اسلام العزازى الذى اشرف على خريجى الورشتين السابقتين





خروج الورشه الثالثة بعرض فيلم وحيد وربما هى الحادثة الفريده هذا العام ، الاكثر غرابة هو عزوف البعض من زملاء محسن عن العمل معه وتكاسل البعض الاخر فى الخوض معه فى التجربه وكأنه امر ثقيل ومؤذى ، الا من غنيمى مديرا للتصوير ونانسي مديرا للانتاج ، وقد وجد محسن صعوبات بالغة فى تنفيذ الفيلم ولم يقدم له الجيزويت شيء من ميزانية ميسون وندى او هيثم وجو ، برغم ان كاشا علمت ان فيلمه يحتاج الا ضخ مبلغ اكبر من الالفين جنيه التى قدمها الجيزويت له ، تم تصوير فيلم محسن عبد الغنى ذو الاربعين لقطه فى حوالى اربعة ايام اى بمعدل عشر لقطات فى اليوم الواحد وبذلك فأن احدا من مخرجى المرحلى لن يرحمه اذا عمل فسفوسة ولو اد كده فى فيلمه ، كما قام محسن بتحد غريب وذلك بتصوير فيلمه فى نفس الشقة التى صور فيها بلال حسنى فيلمه بيت قبل عامين بل وقد استعان بلال حسنى فى كتابة السيناريو معه ويؤكد لنا محسن ان فيلمه سوف يكون مختلفا تماما عن فيلم بلال حيث انه لم يشاهد اصلا فيلم بيت الا بعد تم تصوير فيلمه ، وسوف نشاهد فيلما يبرز اختلافا جيليا بين مدير تصوير فيلم بيت وغنيمى مدير تصوير فيلم قرار ازالة ، شاهددوا معنا فيلم قرار ازلزة على شاشات عرض كاشا قبل اى شاشه مع تحليلات ومعامل عن الفيلم .

6 comments:

Anonymous said...

الجزويت مش بابا وماما
وكفاية نشوف الدنيا من عنين ضيقة
مفيش مكان فى الدنيا بيعمل كده
ميزانية فيلم مش بس سيولة مادية
لكن مونتاج بفلوس كتيير وكاميرا ومعدات بفلوس أقل شوية
وأماكن بروفات وإجتماعات
وغيرها من التفاصييل الأخري

لو مش فاهمين إسئلو الناس إللي أخدو منحة المكتبة ال أربع تلاف جنيه كانو كفاية عشان ينفذو الأفلام ويأجرو الكاميرات ويمنتجو ويعملو بروفات

إسئلو محسن لو كان طلب حاجة من الجزويت والجزويت معملهاش وإللي آخرها كمبيوتر ماك برو تمنه أكتر من خمسة وعشرين ألف جنيه

وإسئلو هيثم ويوسف لو كان فعلا الجزويت ماطل معاهم فى أي حاجة

يا كاشا ياخويا لازم نفهم إن طريقة الورشة دلوقتي إختلفت عن زمان

وأهم حاجة إن التدريبات أهم بكتير من مشروعات التخرج لأن الهدف من الإلتحاق بالورشة هو تعلم فن صناعة الأفلام وليس رعاية وإحتواء كل من دخل وخرج وبيفكر يدخل ورشة السينما بالجزويت

بأكد تاني
الجزويت مش بابا وماما

إنطلقو إلي الدنيا وحاولو تلاقو حلول خاصة بيكم وكفايا تعامل علي إننا ضحايا الجزويت إللي مش عارفيين يعملو إيه

لو حد شايف أي مكان فى الدنيا ممكن يساعده يروح للمكان ده بس ده مش معناه إن ده واجب علي المكان إنه يساعده

يا جماعة إنتو أجمد بكتيير من إن محور محور حديثنا يكون عن قد غيه الجزويت عمل أو بيعمل

إحنا عماليين نتكلم فى تفاهات والناس بتشتغل وإحنا بنتأخر عنهم كتير

علي راي إعلان إتصالات إنطلق
سينمائيين إنطلق


عماد مبروك

Haisam Yehia said...

:)

الغلبانين في الأرض

Anonymous said...

الظاهر إن المعلم "بلا" ... قصدي كاشا
بيجيب أخباره من الرصيف إللي جنب قهوة التجاريه (حيثالسينمائيين إللي مش عاجبين جنابه)
مثلا .. بخصوص فيلم أحمد حلمي الجديد
معاليه مستكتر يدور علي أصل المعلومه
أو حقيقتها ده لا سمح الله لو البيه مهتم
بالحقايق مش أي فسيّ والسلام

خدوا ده مثلاً

http://www.tunisia-share.com/t135994.html

(فى تجربته مع أحمد حلمى من خلال فيلم «ألف مبروك» استعان محمد دياب بشقيقه خالد فى كتابة السيناريو، وهو اسم يطرح للمرة الأولى فى مجال الكتابة السينمائية، وقال عنه دياب: خالد بدأ التأليف قبلى، ولكنه لم يفكر فى تسويق أعماله، وعندما بدأت فى كتابة هذا الفيلم قررت الاستعانة به لأنه يتمتع بحس كوميدى أفضل منى،ولا أنكر أن مجهوده فى هذا الفيلم يفوق مجهودى بكثير لدرجة أنه يستحق أن يكتب اسمه قبلى على الأفيش.)

حنقول إيه بس !!!

علوئيه ناشفه صحيح

Anonymous said...

http://forums.mazika2day.com/t60826.html

Anonymous said...

اتفق مع عماد في ان الجزويت مش المفروض يبقى سبيل لأي حد طقت في دماغه يعمل فيلم علشان يبقى نجم وسط جمهور

تعلم فن صناعة الأفلام لازم يخضع لمعايير صارمة أكثر من كدة وميبقاش مفتوح لأي حد لان بصراحة الوسط ده تلات تربعه هلاسين ولاد عرص

Kontiki said...

مش عارفة البوست دة قديم ولا اية انا كنت بدور راندوم كدة عن اى معلومات عن محسن وفيلم قرار ازالة انا شفت الفيلم "الصدمة" امبارح9/10 فيلم قرار ازالة الفيلم بكل اسف مقدرش يفرق بين الشعرة الصغيرة اللى بتفصل بين ( الخصوصية وبين ( الحرية ) فكرة الخصوصية المنتهكة فى بيوتنا المصرية نظرا لسكننا فى شقق متلاصقة ودى اللى عرضها الفيلم انما الحرية زى ما قال محسن امبارح بعد الفيلم ان حريتنا مش قادرين نمارسها فى اضيق المساحات وفى اضيق الحدود !!!! ودة طبعاخروج مفزع عن مضمون الفيلم اللى بيتكلم عن الخصوصية المنتهكة فى المقام الاول . انما الحرية بقى فاسمحولى الفيلم بعيد تماما انه يعبر عن معنى الحرية او معنى القهر فى ان تتوفر لى اسباب الحرية ولاسباب بعيدة تماما عن ارادتى وبمحض ارادتى فى نفس الوقت امارس القهر على نفسى وباختيارى لارضاء المجتمع او الاسرة او الحبيب او الحبيبة بحيث انك تدخل سلسلة من التنازلات و القهر بمحض حريتك وارادتك لارضاء الجميع )
حريتك فى انك تتنازل عن ذاتك بمنتهى القهر لاسباب بعيدة تماما عن كونك نفسك